I likhet med Trälarnas uppror från 1976 är Trälarnas söner från 1974 en trist och trälig (ursäkta vitsen) uppräkning av hur dåligt allting är och hur ”herrarna” konspirerar för att göra det dåligt för folket. Det finns inget djup, ingen analys, inga samhälleliga sammanhang, utöver att sprida hat och illvilja, att forma barns hjärnor till att hata.
Allt är enligt Sven Wernström bara hunger, plåga, fattigdom, farlighet, mager, grå, insjunken, tovigt. Se tex på de fula, nästan groteska gestalter som i bildform befolkar hans böcker. Baksidan ser ut som följer:
Inte konstigt att Wernström mår dåligt. Han försöker bekämpa sina inre demoner genom att kasta dynga på ”överklassen”. Projicering kallas det inom psykologin.
Här följer lite nedslag i boken, den är inte värd större uppmärksamhet:
1500-tal, ”Nattväktarna”, huvudperson Melker
De rikas män är ”antagligen på rövartåg” 9
Två gossar arbetar med vakthushållning men borde egentligen göra något intressantare än att vaka över ”gammal rikemans stöldgods” 9
Öl 12
Borgarna i staden hade ordnat gillen ”till inbördes hjälp och skydd mot de fattiga som var fem gånger fler” 15
”Men de rikaste – dessa som kallades herrar och som fick äta utan att arbeta för maten” 22
Biskop och kung är tjuvar 23
”För den som äger något är världen alltid farlig. Den som äger något känner sig alltid hotad av alla som inte äger något” 24
Melker är inte religiös 31
Vilket är orimligt rent historiskt. Det var psykologiskt omöjligt att vara ateist förrän framemot 1600-talet.
”Världens arbetande människor var mer fattiga och ofria än någonsin” 35
”Världens folk skulle förslavas så att Europas rika kunde bli ännu rikare” 36
”Varje vapens egentliga uppgift är att avtvinga någon hans egendom” 47
En kyrkotjuv i handlingen var oskyldig ty han hade inte stulit för egen del, menar Wernström, ”Andra däremot. Själve kungen rövade kyrksilver land och rike runt”, så även biskop Brask och borgarna i staden 57
”lagböckerna fulla av de rikas rättigheter och de fattigas skyldigheter” 59
De rika köper sig fria från lagen 60
En person blir bödel istället för att avrättas själv, det innebär enligt Wernström att han”svikit sin klass och ställt sig i överhetens tjänst för att bruka överhetens våld mot vanligt folk” 64
”Så skapades staten. Ett våldsinstrument till skydd för de ägandes rätt att utnyttja de egendomslösa” 67
En domare beskrivs som fet (dvs ful) 59
1600-tal, ”Förtryckarnas fjärde bud”, huvudperson Lasse
Sverige var genomorganiserat under de rikas kontroll. Gustaf II var en ”överklasslymmel” som tvingade svenska arbetare och bönder att bränna tyska arbetare och bönders hem ”för att” kontrollera tullhandel.
”Kriget bekostades av alla som arbetade. Men medan folket svalt åt sig herrarna mätta… Så började Sveriges stormaktstid – det stora eländets tid för svenska folket” 73
Hur det än är så är det aldrig bra. Dessutom är Wernströms tes en lögn, på den här tiden var en rik man var en som åt sig mätt, en som visste att han kunde få mat nästa dag. Det fanns inte mat åt att alla skulle bli mätta. För övrigt har ju Wernström konstaterat att alla tider är eländiga tider. Varför skulle just denna tid vara speciellt illa? Alla tider är lika dåliga.
”Länder och världsdelar knöts ihop av handelslinjer åt alla håll” 84
Backlash. Om världen hölls ihop av handel och om alla tjänade på det, var det ju en bra idé.
”Europa översvämmade av tiggare” med de rika försökte bara bli rikare 84
De utländska rika behandlade svenska bönder med ”förakt och hänsynslöshet” 84
Gott och se lite patriotism hos vänsterförfattaren
Rika utlänningar och soldater var ”ofta besvärliga mot kvinnor” 85
Sexuellt våld, som vanligt hos Wernström
Gosse blir imponerad av fina kläder och vill också bli krigare 86
Normativ sex: 11-åring intresseras av ung flickas kropp, och systern får sin första mens 86
Antialkohol, mycket dricka leder till bråk 94
Pro läsning och bildningsdyrkan 97
Antireligion, ”All religions uppgift är att skrämma fattiga människor till lydnad och arbete” 104
Antialkohol 110
Anti alkohol 112
Sex: Fattig flicka förförs av rik man, blir med barn, hon anklagas för hor, han går nästan straffri 118
Som ovan, upprepning 124
Vuxnas tal avspeglas i barnens lekar, pojkar krigar, flickor leker med dockor 127
Fattigdom är ett problem mellan individ och ”det samhälle i vilket hon levde” försäkrar Wernström. Inte som religionen säger ett problem mellan individ och gud 129
Wernström verkar tro att man kan trolla fram resurser
1700-talet, ”Flykten från spinnhuset”, huvudperson Jan
FENOMEN | |
1. Hat mot överklass | 157,191,194,174 |
2. Allt är dåligt | 155,184, |
3. Verkligheten en social konstruktion, antikonsumtion och religion | 144,156,167,183,189, |
4. Kulturdyrkan, bokläsning | 153,164, |
5. Sex | |
6. Alkohol=problem | 137,170, |
7. Löjliga namn |
”Julen är ätandets högtid. Julen är den tid då det är som svårast att var fattig” 135
Tre sitter runt gröten. En tiggare knackar på, varvid man sätter en extra sked i grytan 144
Åter en vägran att acceptera ändliga resurser. Ovan, att man lägger en extra sked i grytan, är Frälsningsarmens credo, men de får sig en känga ty de är religiösa och:
Antireligiositet, ”fattiga människor, de predikar aldrig när de ger något” 144
Pro arbete, gott är ”förtjänade sin föda och aldrig måste be om den hos andra” 148
Antireligion: ”Fattigt folk i Sverige har alltid gjort motstånd mot kristendomsundervisningen” 148
Och ren historieförfalskning. Troligen var fattigt folk lika religiösa som rika på denna tid.
SW är mot handel och hävdar att köpmän ofta får samvetskval 150
De rika säger om man ger till tiggare får de mat utan att arbeta och då blir de lata154
Så varför stämmer det inte på s 148? Svaret är att det är olika beroende på vem som säger det, enligt Wernström
Konspirationsteori om Karl XII, han ”måste skjutas” 159
Se här istället: http://www.peterenglund.com/textarkiv/karlXIIdod.htm
De rika inför arbetstvång med låga löner 160
En myndighetsperson karaktäriseras som ful 164
När något tillverkas enskilt, då är det hantverk och bra, när många arbetar för en är det manufaktur och då är det dåligt 189
Dvs det är så dåligt att några arbetar för andra att det är bättre att alla är fattiga.
______________________________________